De kracht van de +

Auteur(s): , Geert Neelen


Een van de Ingrado intervisiegroepen

Veel professionals zijn elke dag bezig met het oplossen van actuele vraagstukken. Betrokken, met beide benen op de grond en actiegericht. Om dat steeds weer op nieuw te kunnen doen, is het noodzakelijk om af en toe afstand te nemen. Om ervaringen uit te wisselen, stoom af te blazen en nieuwe energie op te doen. In tal van trajecten ondersteunt Publiek Domein deze pas op de plaats. Zo ook voor Ingrado, de brancheorganisatie voor leerplicht en RMC. Sinds 2014 werkt Ingrado door middel van onder meer intervisie aan de professionalisering van haar leden. Projectleider Jannette Klaver vertelt over de kracht van Intervisie +.

‘Hoe ga je een vruchtbaar gesprek aan met een probleemjongere? Hoe ga je om met de veranderende praktijk nu er steeds meer bij de gemeenten komt te liggen? En hoe zorg je dat ook vluchtelingenkinderen naar school kunnen? Dit zijn vragen die leerplichtambtenaren en RMC-functionarissen tegenkomen in hun dagelijkse praktijk, die vaak weerbarstig kan zijn. Actuele vragen die bruikbare, praktische antwoorden nodig hebben. Het mooie is dat veel van die antwoorden zijn te vinden bij collega’s, die voor soortgelijke vraagstukken staan of hebben gestaan. Daarom moeten mensen in staat worden gesteld om van elkaar te leren,’ vertelt Klaver.

Een waardevolle ervaring

‘Dat is de reden dat Ingrado in 2014 is gestart met o.a. een intervisieproject voor RMC-ers, uitgevoerd door Publiek Domein. Door het hele land wisselden professionals binnen hun eigen team of met teams van elders hun praktijkervaringen uit. De groepjes werden bewust klein gehouden: maximaal zes personen per groep.
Het werd als zeer waardevol ervaren om uit te wisselen met collega’s die net zo dicht bij het vuur zaten. Maar het bleef niet bij uitwisselen. Dat is ook waar het plusje van Intervisie + voor staat. De begeleiders van Publiek Domein stelden coachende vragen, droegen interessante artikelen aan en onderbouwden de praktijk met relevante modellen.’

Flexibel omgaan met verandering

‘Deelnemers waren blij verrast door deze vorm van intervisie. We kregen reacties als: “Dit gaat veel dieper dan alleen wat casuïstiekbespreking, waarbij de jongere centraal staat.” Door te kijken en luisteren naar elkaars ervaringen kregen deelnemers de kans om ook de eigen uitgangspunten, overtuigingen en werkaanpak onder de loep te leggen. Op die manier werkten ze aan hun persoonlijke professionaliteit, om bijvoorbeeld flexibeler om te gaan met veranderende praktijk, om minder energie te verliezen of om beter om te gaan met stress.’

En terwijl het traject voor de RMC’ers inmiddels is afgerond, is de intervisie voor de leerplichtambtenaren net begonnen. Klaver: ‘Alle tweehonderd plekken zijn al bezet. Daar zijn we ontzettend blij mee.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *