Design Thinking voor Overheden
Deze driedaagse training is bedoeld voor iedereen die nieuwe producten of diensten bedenkt of ontwerpt afgestemd op de wensen van burgers. Met Design Thinking leer je innovatieve methodes om oplossingen te vinden voor je dienstverlening, waarbij je aannames loslaat, groepsdenken vermijdt en sterke strategische kennis inzet. Het doel is om burgers daadwerkelijk te helpen door inzicht te krijgen in hun werkelijke wensen en motivaties, en samen te werken aan werkbare, waardevolle oplossingen.
Doel en aanpak
Design Thinking helpt je om als overheid wendbaar, creatief en samenwerkingsgericht te zijn. Tijdens de training ontwikkel je mindset, gedrag, vaardigheden en tools om Design Thinking direct toe te passen in je eigen projecten en dienstverlening. Zo leer je burgergerichte projectmanagementvaardigheden die bijdragen aan grote toegevoegde waarde voor burgers.
Beschrijving programma
1. Eerst doen, dan leren:
- Teamopdracht uitvoeren met en zonder Design Thinking-methoden om verschillen te ervaren.
- Inzicht krijgen in obstakels en hoe Design Thinking helpt gewenste uitkomsten te creëren.
- Leren van interviewtechnieken, persona’s en prototypes.
- Ervaren van een Design mindset.
2. Debrief & Double Diamond:
- Terugblik op ervaringen en lessen uit deel 1.
- Leren aannames te testen en direct feedback van burgers te verzamelen.
- Introductie van het Double Diamond-framework (Discover, Define, Develop, Deliver).
3. Design Thinking in de praktijk:
- Opstellen van een persoonlijk handboek voor toepassing in het dagelijks werk.
- Integreren van Design Thinking in lopende projecten.
- Verbeteren van processen en behalen van gewenste resultaten.
- Presenteren van uitkomsten met het Double Diamond-framework.
Competenties
Resultaten
- Een burgergerichte mindset ontwikkelen.
- Design skills versterken door verbeelding, intuïtie en logica te gebruiken.
- Design Thinking-tools inzetten om creatieve ideeën om te zetten in haalbare oplossingen en impactvolle strategieën.